onsdag 21. juli 2010

Benhinnebetennelse


Benhinnebetennelse, populært kalt medial traksjonsperiostitt, er en belastningsskade i leggen som jeg mener det er helt på sin plass å skrive en anmeldelse om. Mest av alt fordi jeg nå har hatt det i over 10 år og føler meg som litt av en ekspert på området.

Benhinnebetennelse forekommer i de fleste idretter som innebærer løping og hopping utgjør en stor del av aktiviteten. Så er det jo bare å sette seg ned og prøve å komme på idretter som ikke innebærer nettopp løping og hopping...

Mitt første møte med denne nokså kjedelige belastningsskaden var på det herlige '90 tallet. Rundt om i Norges land slet jenter i sefabukser parketten på treningssentrene, som hadde begynte å poppe opp som paddehatter. Jeg kunne selvfølgelig ikke være dårligere og derfor ble jeg medlem på 3T i Sandvika og kjøpte opptil flere par sefabukser. Jeg trente aerobic til den store gullmedaljen lykkelig uvitende om den middels skumle belastningsskaden som lurte rett rundt hjørnet.

Benhinnebetennelsen åpenbarer seg som smerter på innsiden av leggbenet. Disse smertene kan bli så ille at det blir tilnærmet fysisk umulig å løpe og hoppe. Det beste middelet mot benhinnebetennelsen er å endre treningsform en stund, eller å ta det med ro til symptomene gir seg. Det finnes utallige behandlingsmetoder for benhinnebetennelse og det er for de heldigste av oss mulig å bli kvitt det.

Jeg var ikke så smart at jeg stoppet å trene i tide, slik at jeg har vunnet et livslangt abbonnement på benhinnebetennelse. Min benhinnebetennelse er imidlertid såpass vennligsinnet at den ikke gjør seg like gjeldende hele tiden og jeg kan til og med gjøre øvelser som gjør at benhinnebetennelsen tar seg lange ferier og bare kommer tilbake på snarvisitt en gang i blandt.

Her er et bilde av noen av remediene jeg bruker for å stagge benhinnebetennelsen.

Varme/ kuldepakninger får man kjøpt på apoteket og disse kan man bruke igjen og igjen.

Linnex er en varmesalve og er kanskje noe av den skumleste middelet jeg noen gang har vært borti, ja når en ser bort i fra de estiske kremene som trener Samuil forærer oss når vi hangler litt rundt på fektesalen. Linnex må for all del brukes med varsomhet, nåde den som skulle smøre på seg for mye av dette preparatet, for ikke å snakke om å komme til å få Linnex på deler av kroppen som overhodet ikke skal være i nærheten av slike produkter. Linnex ler av tigerbalsam.

Etter trening er det bare å smøre inn ømme muskler med arnica. Arnica får en i utallige former, f.eks. olje, krem, eller salve, whatever rocks your boat.

Skråbrett er supert for oss med benhinnebetennelse og sikkert også for andre med stive leggmuskler. På en timinutters økt på skråbrettet får en styrket og tøyet ut leggmusklaturen.

Til slutt er det på sin plass med en konklusjon. Benhinnebetennelse er lett å få og det kan være vanskelig å bli kvitt. Som de fleste andre betennelser er det kjedelig å ha denne og, men det kunne vel strengt tatt vært værre, kunne det ikke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar