fredag 7. januar 2011

Summen av laster er konstant!?!




Jeg har ikke spist sjokolade på 7 dager!

For å forstå hvor stort dette er er det viktig å kjenne til fortiden og ikke minst mitt forhold til sjokolade.

Det sies at summen av laster er konstant og jeg kan med hånden på hjertet si at min last er Freia Melkesjokolade. Sånn sett er jeg kanskje heldig, jeg mener, sjokolade er langt fra den værste lasten en kan ha.

I årevis har jeg vært ganske så flink til å trene, jeg svetter og sliter på sats i tillegg til fektingen, men resultatene av treningen kommer vanskelig til syne når en propper i seg kilovis med sjokolade i måneden.

Uten å overdrive altfor mye kan jeg spise meg igjennom en stor sjokoladeplate om dagen for så å ønske at jeg hadde mer. Lykken er når det er tilbud på store sjokoladeplater i butikken, eller enda bedre, når jeg kommer på besøk til foreldrene mine og finner skuffen smekk full av sjokolade. Begge deler betyr etegilde.



Jeg hadde ikke tenkt ut andre nyttårsforsetter enn at jeg skulle bruke elektrisk tannbørste fremfor vanlig tannbørste og at jeg skulle bruke tanntråd hver dag (les innleggene om tannlegen så skjønner du raskt nok hvorfor). Likvel ble det altså sånn, i løpet av nyttårsnatten ble to nyttårsforsetter til ca 9 hvorav ett av disse er å spise mindre sjokolade.

De andre er mer eller mindre følger av hverandre og handler om å få et sunnere liv. For eksempel er det nødvendig å spise frokost for å unngå å spise de livsfarlige bollene fra Deli de luca på vei til jobb. Forsettet om å spise frukt og nøtter er til for å unngå å spise godteri når trangen til det melder seg og 5 måltider om dagen skal forhindre at sulten lurer meg til å spise usunn fastfood på vei hjem fra jobb eller trening. Og så er det selvfølgelig treningen, minst 4 treningsøkter i uken.



Den største lasten er selvfølgelig den verste å få bukt med, i allefall mentalt sett. Denne første uken har det likevel gått forbløffende bra, jeg har faktisk ikke spist sjokolade i det hele tatt og det viser seg at når en spiser ofte så melder ikke trangen til å spise godteri seg så ofte som om når man går sulten.

Jeg har ingen ambisjoner om å kutte ut lasten min totalt, det ville jo betydd at jeg måtte få meg en annen last og det er jeg ikke så interessert i. Med mindre det dreide seg om at jeg plutselig fikk en enorm lyst til å jogge eller lignende, noe som selvfølgelig er helt urealistisk.

Nå gjenstår å se om jeg har tatt meg vann over hodet, forsettene er i overkant ambisiøse og forsetter har jo en lei tendens til å bli brutt. Jeg krysser alt jeg har...

2 kommentarer:

  1. Jeg heier på deg! Må nok melde meg på sjokolade-forsettet ditt... da er vi iallefall to om det =) men man kan aldri gi opp sjokoladen for godt, enig med deg der ja.

    SvarSlett
  2. Bra Kari! Gleder meg til å se deg igjen og til å se den nye leiligheten!

    SvarSlett