fredag 17. september 2010

Kan det monteres? Klart det kan!



Navnet IKEA er en forkortelse av Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd som også er gründeren bak IKEA. I dag tilbyr IKEA privat hjemmeinnredning. I tillegg til møbler, markedsfører IKEA også gardiner, sengetøy (med særegne IKEA-dimensjoner), kjøkkenutstyr, ulike typer dekorasjoner, stueplanter, belysningsartikler osv.

IKEA butikkene er enorme og uansett når en skal besøke IKEA er det smekk fullt av mennesker der. For noen mennesker er bare synet av logoen til dette svenske imperiet nok til å få den store skjelven. Jeg er ikke en av de.

Jeg har bodd i leiligheten min i tre år nå og hittill har spisebordet mitt bestått i en eller annen stor bok som jeg kan ha på fanget med tallerkenen oppå. Nå for tiden er det Ole Jonny Eikefjords Gourmet for folket som gjør nytten. Det er et paradoks det der, når jeg "nyter" fjordlandmiddagene mine med Gourmet for folket som underlag. Nå er endelig denne tiden forbi for i dag har jeg fått et bord fra IKEA.

Prosessen har vært forholdsvis lang. I sommer var jeg på IKEA for å se etter et bord og fant et som passet perfekt til mitt kott av en leilighet. Partysvenskene som var på jobb den dagen var mer opptatt av å planlegge nettopp party, men etter mye om og men klarte de å informere om at det var trøbbel med leveringen av det perfekte bordet og at de ikke visste når det kom på lager. På IKEA kan en jo ikke bestille varer eller få de ansatte til å ringe deg når varen kommer inn, en må følge med selv og slå til så snart snurten av den ønskede varen er kommet inn på lageret.

Ettersom jeg ikke har bil og et bord fra IKEA er noe uhendig å ha med seg på bussen fikk jeg foreldrene mine til å dra på IKEA for meg. Dette er forøvrig et godt tips til de som ikke liker å tråle rundt i de enorme varehusene. Om ikke foreldrene dine ønsker å stille opp kan det jo være du kjenner en som ikke går av veien for å tilbringe time etter time for å handle billyhyller og ektorpsofaer og nordenbord.

Jeg hadde satt av fredag kveld til å se gullrekka på NRK og montere bordet mitt. I det Ivar Dyrhaug entret Beat for Beat studioet, med et middelst høyt splitthopp, hadde jeg gjort alt klart for monteringsprosessen.



Her må det tilføyes at jeg, hver gang jeg ser på Beat for Beat, mener at jeg kunne slått ethvert av lagene som noen gang har deltatt. Denne kvelden var intet unntak, men jeg må si jeg var imponert over Raske menn da de dro i gang med Ishockeysangen fra 1989.

De seks skuffene som tilhører bordet ble satt sammen før raske menn hadde gått av med en overbevisende og fullt fortjent seier. Jeg satte meg som mål at bordet skulle være ferdigmontert før Nytt på nytt var ferdig, konkurranse er tross alt den aller beste motivasjon.


I mangel på en elektrisk drill måtte jeg ty til ren muskelkraft og skrutrekker for å få satt sammen vidunderet. Den sedvanlige umbraconøkkelen kom også til bruk hele 8 ganger.

I tillegg til å være deltaker på Beat for Beat har jeg tro på at jeg kunne gjøre det ekstremt godt i en IKEAmøbelmonteringskonkurranse. Målet om å sette sammen bordet før nytt på nytt var ferdig ble nådd med meget god margin, med bare en bitteliten vannblemme som fysisk bevis på min innsats. Nå står bordet der, klart for bruk, skuffene er klare for å bli fylt med rot. Det eneste som mangler nå er stoler. Ja, det betyr vel at Gourmet for folket må brukes til annet enn kokebok en liten stund til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar