torsdag 14. juli 2011

KUMIHIMO

Kumihimo er en Japansk fletteteknikk, opprinnelig brukt til å holde sammen samuraienes lamellrustninger. I dag brukes teknikken blant annet til å lage belter (obi) til tradisjonelle kimonoer.

Tidlig i våres begynte trenden med armbånd laget med denne fletteteknikken å spre seg som ild i tørt gress i kommunen. Plutselig hadde de fleste av oss bestilt både en og to og tre armbånd at Japanfrelste Line. Selv har jeg kjøpt sikkert ti forskjellige armbånd både til meg selv og som gaver.

Opp igjennom årene har jeg tilegnet meg mange nye hobbyer og helt fra første gangen jeg så de nydelige smykkene Line lager har jeg hatt lyst til å lære denne fletteteknikken. Da jeg kom på jobb i dag fikk jeg overlevert en starteske fra Krysantemum design. Esken i seg selv var utrolig forseggjort, med japansk mønskertape og nydelig skrift utenpå. Inni var esken fylt til randen av fargerike tråder, en fletteskive (mobidai), endestykker, låser og masse annet.

Nå er det bare å flette i vei!
Startpakke fra Krysantemum design

Alle de fine fargene
Fletteskive
Straks ferdig med mitt første armbånd!
Ferdig!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar